OVER EDUCARE WERKWIJZE BEHANDELING
Werkwijze
Op deze pagina geven we invulling aan onze manier van werken; van aanmelding tot afronding. Zowel face-to-face, individueel, in groepen en/of met eHealth-modules, met een voorkeur om de sessies in de natuur te geven. Waar gewenst kunnen we snel schakelen met andere professionals met wie wij samenwerken. Zo werken we samen zodat u uw behandeldoelen kunt behalen.
We zijn gecertificeerd door de LVVP en laten met het Keurmerk Basis GGZ zien dat we nóg een stapje extra doen als het gaat om kwaliteit van zorg. Zie verder onder Kwaliteitsbeleid.
Van aanmelding tot afronding
Aanmelding
U meldt zich digitaal aan via de website, eventueel na telefonisch contact. Hierna hebben we kort telefonisch contact om na te gaan of u bij ons aan het goede adres bent. We gaan samen na of de wachttijd niet te lang voor u is. Maar ook of uw klachten in aanmerking komen voor vergoede BGGZ behandeling. Zo valt burn-out buiten de vergoede zorg, net zo als een aantal fobieën.
Als we besluiten om een behandeltraject te gaan starten, bied ik u diverse mogelijkheden aan om de wachttijd zinvol te overbruggen. Dat kan groepstherapie zijn, maar ook een module eHealth. Hierdoor bent u heel gericht bezig, terwijl u aan het wachten bent. Hoe mooi is dat in deze tijd van wachtlijsten.
Intake
Een behandeling start met het intakegesprek. U heeft hiervoor vragenlijsten ingevuld die als basis dienen voor het gesprek.
Adviesgesprek
Het beeld dat uit het intakegesprek en de ingevulde vragenlijsten naar voren is gekomen, wordt met u besproken in het tweede of derde gesprek. We stellen samen de indicatie en uw hulpvraag vast, omschrijven een behandeldoel en stellen gezamenlijk het behandelplan op. U maakt een inschatting in hoeveel sessies u denkt het behandeldoel te kunnen bereiken, wat we samen vastleggen. U tekent voor dit behandelplan, onze ‘Behandelovereenkomst’.
Met uw toestemming ontvangt de huisarts een kort intakeverslag met daarin uw aanmeldklachten, de gestelde diagnose en het behandelplan.
Als toch blijkt dat uw klachten te licht of te zwaar zijn om in aanmerking te komen voor behandeling bij ons, dan zullen wij met u en uw verwijzer de alternatieven bespreken. Dan is bijvoorbeeld begeleiding door een praktijkondersteuner van de huisarts (POH-GGZ) mogelijk, of een doorverwijzing naar andere instelling voor Specialistische GGZ.
Behandeling
De behandeling zal zo snel mogelijk van start gaan. Afspraken worden samen met u gepland en vinden plaats volgens een overeengekomen frequentie (bijvoorbeeld tweewekelijks of maandelijks). Een sessie bestaat uit 45 minuten natuursessie met de psycholoog en/of groepssessies. eHealth wordt ingezet ter ondersteuning van het behandelproces maar ook om bijkomende (co morbide) klachten te behandelen.
We daarbij evalueren iedere sessie hoe het met u gaat én hoe u de behandeling heeft ervaren. Daar waar gewenst, stellen we de behandeling bij.
Evaluatie en afronding
Na ongeveer vijf behandelsessies staan we samen even stil bij hoe u de behandeling ervaart. Na afronding van de gehele behandeling gaan we samen na wat het effect is geweest.
Afzeggen en niet nagekomen afspraken
Consulten vinden uitsluitend op afspraak plaats. Dit betekent dat wij een strakke planning hanteren en dat de behandelaar de behandelafspraak heeft voorbereid en volledig voor u of uw kind klaarstaat bij aanvang van de afspraak. Afspraken kunnen daarom in principe niet worden geannuleerd. Wij verzoeken u om enkel in geval van uiterste noodzaak een afspraak te annuleren. Het maken van een afspraak is niet vrijblijvend en is altijd persoonsgebonden. Bij het maken van een afspraak stemt u automatisch in met onze ANNULERINGSVOORWAARDEN zoals u die in de zakelijke lijst heeft kunnen lezen en waar u akkoord mee bent gegaan. Denkt u eraan dat u voor een gemiste sessie een factuur van €50 ontvangt. Die kunt u niet bij uw zorgverzekeraar declareren.
Als een afspraak niet door kan gaan en er is sprake van uiterste nood dan kunt u deze tot uiterlijk 48 uur voor de afspraak kosteloos annuleren. Dit kan door via een Whatsapp via 06-41240680 dit aan ons door te geven. U kunt ook bellen en inspreken op de voicemail. Graag per mail via uw afmelding naar ons te bevestigen.
Het weekend vanaf vrijdagmiddag 12.00 uur en feestdagen worden hierbij niet meegerekend. Afspraken die maandag zijn gepland, kunnen enkel in geval van uiterste nood uiterlijk op vrijdag vóór 12.00 uur kosteloos geannuleerd worden.
Er zijn meerdere reden waarom wij geen uitzonderingen kunnen maken bij afzegging:
- De psycholoog verliest tijd vanwege de voorbereiding en de sessie zelf. Dit wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.
- We kunnen de plek kort dag niet meer aan andere cliënten aanbieden die een afspraak willen plannen.
- Als u afzegt raakt het behandeltraject vertraagd.
- Administratieve kosten voor de organisatie (no show factuur, annulering, agenda aanpassen etc.).